-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31372 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در سوره مباركه انبيا، آية 101ـ103 از كساني ياد شده كه از آتش جهنم، دورند و فزع بزرگ قيامت، آنان را محزون نخواهد نمود; همچنين در سوره مباركة مريم، آية 71 آمده است كه هيچ يك از شما باقي نميماند، جز آن كه بر دوزخ وارد شود و اين حكم پروردگار تو است. لطفاً دربارة اين دو آيه، توضيح بيشتري دهيد و بگوييد چگونه امكانپذير است كه افرادي از آتش جهنم دور باشند، در صورتي حكم پروردگار، مبني بر ورود به دوزخ، حتمي است؟

برادر ارجمند! اين دو آيه، با هم ناسازگار نيستند، و حل مسئله، در آية بعدي ارائه شده است. قرآن مجيد ميفرمايد: وَ إِن مِّنكُمْ إِلآوَارِدُهَا كَانَ عَلَيَ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا # ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّـَـلِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا;(مريم،71و72) و همه شما ]بدون استنثا[، وارد جهنم ميشويد، اين امري حتمي و فرماني قطعي است، از پروردگارتان; سپس، آنها را كه تقوا پيشه كردند، از آن رهايي ميبخشيم، و ظالمان را در حالي كه ]از ضعف و ذلت[ به زانو، در آمدهاند، در آن رها ميكنيم.

قرآن، ميفرمايد: همه شما وارد جهنم ميشويد و متقين از آن، نجات مييابند. مفسران، در تفسير اين آيه نظرهاي متعددي دارند كه ما به دو نظر، اشاره ميكنيم:

الف ـ برخي گفتهاند: منظور از ورود كه در آيه مطرح شده، به معناي نزديك شدن و اِشراف پيدا كردن است. خوبان و بدان، هر دو در كنار آتش، ميآيند، در حالي كه مؤمنين نجات مييابند و ظالمين گرفتار آتش ميشوند.

استدلال اين گروه، به آية كريمه 23 قصص است كه ميفرمايد: وَ لَمَّا وَرَدَ مَآءَ مَدْيَن; هنگامي كه موسي كنار آب مدين رسيد.

ب ـ تفسير دومي كه اكثر مفسران، به آن معتقد شدهاند، آن است كه ورود، به معناي دخول است و به اين ترتيب، همه انسانها، اعم از بد و نيك در جهنم وارد ميشوند، لكن، آتش جهنم بر مؤمنان سرد و سالم خواهد شد و هيچ گونه ضرر و زياني به آنها وارد نميكند، چنانكه در اين دنيا نيز، آتش بر حضرت ابراهيمغ سرد شد.

يَـَنَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَـَمًا عَلَيََّ إِبْرَ َهِيم علت اين مطلب اين است كه آتش جهنم، با آنها سنخيت ندارد; گويي از آنها دور ميشود و فرار ميكند، و هر جا آنها قرار ميگيرند، خاموش ميگردد، ولي دوزخيان، كه تناسب با آتش دوزخ دارند، همچون مادة قابل اشتعالي كه به آتش برسد، با سرعت شعلهور ميشوند.

جابربن عبدالله انصاري، روايتي از پيامبراكرمنقل كرده كه حضرت فرمود: هيچ نيكوكار و بدكاري نيست، مگر اين كه داخل جهنم ميشود و آتش در برابر مؤمنان، سرد و سالم خواهد بود.

آتش، روز قيامت به فرد با ايمان ميگويد: زودتر از من عبور كن كه نورت، شعلة مرا خاموش كرد!(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 13، ص 119، دارالكتب الاسلامية.)

همچنين آية 71 سوره مريم ميفرمايد: همه شما وارد جهنم ميشويد، از اين ورود، مؤمنان ضرر و زياني نميبينندو در امنيتي كه در آيه قبلي مطرح شده قرار دارند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.